5 بار اشاره رهبر معظم به داستان حضرت موسی / شباحت حضرت موسی و حضرت حجت ...
رهبر معظم انقلاب بارها حکایت معجزه گون حضرت موسی را با توکل به وعده و نصرت الهی بیان کرده اند.
سال 77 ؛ پیاپی سال 90 و سال 91 و سال92 و سال 93
در همه آنها اشاره دارند که خداوند به مادر حضرت موسی فرمود: ما او را
به تو برمیگردانیم ... تحقق وعده کوچک باعث صبر مادر حضرت موسی و اعتماد به
وعده نهایی شد ...
(این در حالی است که از نظر مفسران قرآن شباهت های زیادی بین حضرت موسی و امام زمان (عج) وجود دارد)
رهبر معظم انقلاب بار ها اشاره دارند که شما ملت ایران به وعده الهی اعتماد کردید و در نتیجه پیروز شدید
و اگر صبر و بصیرت را به کار گیرند، فتوحات دیگر پیدرپی فرا خواهد رسید.
بدانیم آن وعدهى اصلى، آن کار بزرگ هم اتّفاق خواهد افتاد. این یک نمونهاى از آن چیزى بود که اتّفاق خواهد افتاد.
باید منتظر بود.
پیروزی انقلاب اسلامی نمونهای اطمینان بخش برای تحقق وعده بزرگ ظهور امام زمان(عج) است.
۱۳۷۷/۱۰/۰۴
بیانات در خطبههای نمازجمعه
مادر موسی
فهمید که بالاخره بچه از دست خواهد رفت؛ اینجا بود که بچه را به رود نیل
انداخت. تعبیر قرآن «فی الیم» است؛ اما قرائن نشان میدهد که مراد همان رود
نیل است. خیلی مهمّ است؛ مادر چطور طاقت میآورد بچه خود را داخل صندوقی
بگذارد و او را داخل رودخانهای بیندازد که خروشان میرود!؟ اما وحی الهی به
مادر چنین گفت: «انا رادوه الیک و جاعلوه من المرسلین» (۱۸). خدای متعال
در اینجا دو وعده به این مادر داد: اوّل این که این بچه را به تو بر
میگردانیم، دوم این که او را از مرسلین قرار میدهیم.
عزیزان من! اینگونه است که وعده الهی تحقّق پیدا میکند؛ منتها بعد از
مدّت زمانی. وعده الهی این است که ملتهای مسلمان را عزیز کند. این یکشبه که
ممکن نیست؛ بدون تلاش و عمل هم ممکن نیست. وعده الهی این بود که هر ملتی
در راه خدا مبارزه کند و ایمان داشته باشد، پیروز شود. بسیار خوب؛ شما ملت
ایران ایمان داشتید، مبارزه کردید، پیروز شدید. وعده الهی این است که شما
بعد از این پیروزی، با دشمنان خدا درگیر خواهید شد و اگر پافشاری و صبر و
ایستادگی کنید، باز هم پیروز خواهید شد؛ یعنی هم وعده پیروزی هست، هم وعده
درگیری هست.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2922
۱۳۹۰/۰۳/۱۰
بیانات در دانشگاه افسری امام حسین(ع)
وقتی مادر حضرت موسی، موسی
را به آب میانداخت، خداوند متعال دو وعده به او داد. فرمود: «انّا رادّوه
الیک و جاعلوه من المرسلین»؛ (۲) او را به تو برمیگردانیم و او را پیامبر
مرسل خودمان قرار میدهیم. به فاصلهی کوتاهی بچه به مادر برگشت. خداوند
میفرماید: «فرددناه الی امّه کی تقرّ عینها و لا تحزن و لتعلم انّ وعد
اللَّه حقّ»؛ (۳) بچه را به مادر برگرداندیم تا مادر یقین کند که وعدهی ما
وعدهی درستی است. ما دو وعده داده بودیم، این اوّلیاش؛ پس ای مادر موسی!
بدان که وعدهی دومی هم حق است: او پیغمبر مرسلی است که خواهد آمد و بساط
فرعون را به هم خواهد ریخت. خدای متعال بخشی از وعده را نقد در اختیار مادر
موسی گذاشت تا به آن وعدهی نسیه یقین کند.
بخشی که خدای متعال به صورت نقد در اختیار ملت ایران قرار داده، خیلی بیشتر از اینهاست.
بدانید وعدهی الهی که فرمود: «لیظهره علی الدّین کلّه» (۴) - خدای
متعال این دین را، این رسالت را بر همهی فرآوردههای فکری و دینی عالم
پیروز خواهد کرد - درست است. خدا دارد این وعدههای نقد را تحقق میبخشد؛
فقط شرطش این است که من و شما که در این راه سربازان پیشروِ این حرکت در
دوران معاصر بودیم، قدممان را سست نکنیم، حواسمان جای دیگر نرود.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=12574
۱۳۹۱/۱۰/۱۹
بیانات در دیدار مردم قم
خدای متعال برای اینکه دلها
را به تحقق وعدههای آینده قرص کند، برخی از این وعدهها را در کوتاهمدت
اجرا میکند. خدای متعال به مادر حضرت موسی وحی کرد: «فألقیه فی الیمّ». بعد
فرمود: «انّا رادّوه الیک و جاعلوه من المرسلین» .(۴) دو تا وعده داد: بچه
را در دریا بینداز - نگران نباش - هم به تو برمیگردانیم، هم او را به مقام
نبوت و ارسال میرسانیم. آن نبوت هم همان نبوتی بود که سالهای متمادی -
شاید چند قرن - بنیاسرائیل در انتظارش بودند. بعد که حضرت موسی در قصر
فرعونی به آغوش مادر برگشت، خدای متعال میفرماید: «فرددناه الی امّه کی
تقرّ عینها و لا تحزن و لتعلم انّ وعد اللّه حقّ» ؛ (۵) این وعدهی اوّلی
را برایش تحقق دادیم، برگرداندیم تا بداند وعدهی خدا درست است؛ آن وعدهی
دوم هم محقق خواهد شد.
خدای متعال با ملت ایران اینجوری رفتار کرده است؛ وعدههای بسیاری را محقق کرده است، کارهای بزرگی انجام گرفته است.
من به شما عرض میکنم؛ با اعتمادی که ما به وعدهی الهی داریم - و وعدهی
الهی حق است و صدق است - بدون تردید خدای متعال این ملت را، هم در این
مرحله، هم در همهی مراحل آینده، بر دشمنانش پیروز خواهد کرد.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21890
۱۳۹۲/۰۲/۰۹
بیانات در اجلاس جهانی علما و بیداری اسلامی
ابعاد این بیداری مبارک بسی گسترده و دارای امتدادی رمزگونه است؛ ولی
آنچه از دستاوردهای نقد آن در چند کشور شمال آفریقا دیده شد، میتواند دلها
را به نتائج بزرگ و شگرف آینده به اطمینان برساند. همواره تحقق معجزگون وعدههای الهی،
نشانهی امیدبخشی است که تحقق وعدههای بزرگتر را نوید میدهد. حکایت
قرآن از دو وعدهای که خداوند به مادر موسی داد، نمونهای از این تاکتیک
ربوبی است.
در آن هنگامهی دشوار که فرمان به آب افکندن صندوق حامل نوزاد داده شد، خطاب الهی وعده فرمود که: «انّا رادّوه الیک و جاعلوه من المرسلین» .(۱)
تحقق وعدهی اول که وعدهی کوچکتر و مایهی دلخوشی مادر بود، نشانهی
تحقق وعدهی رسالت شد، که بسی بزرگتر و البته مستلزم رنج و مجاهدت و صبر
بلندمدت بود: «فرددناه الی امّه کی تقرّ عینها و لا تحزن و لتعلم انّ وعد الله حقّ» .(۲) این وعدهی حق، همان رسالت بزرگ است که پس از چند سال تحقق یافت و مسیر تاریخ را تغییر داد
آن روز که اسلام در ایران پیروز شد و توانست دژ آمریکا و صهیونیزم را در
یکی از حساسترین کشورهای این منطقهی بسیار حساس فتح کند، اهل عبرت و
حکمت دانستند که اگر صبر و بصیرت را به کار گیرند، فتوحات دیگر پیدرپی فرا خواهد رسید؛ و فرا رسید.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=22405
۱۳۹۳/۰۳/۲۱
بیانات در دیدار پژوهشگران و کارکنان مؤسسه «دارالحدیث» و پژوهشگاه «قرآن و حدیث»
یک نکتهاى در این آیات - آنجا که حضرت موسى را در آغاز ولادت، مادرش در آب مىاندازد - وجود دارد؛ وَ
اَوحَینآ اِلى اُمِ موسى اَن اَرضِعیهِ فَاِذا خِفتِ عَلَیهِ فَاَلقیهِ
فِى الیَمِّ ... اِنّا رآدّوهُ اِلَیکِ وَ جاعِلوهُ مِنَ المُرسَلین؛
(۴) [اینجا] دو وعده است: یک وعده وعدهى برگرداندن موسى به مادرش است؛ یک
وعده وعدهى «جاعِلوهُ مِنَ المُرسَلین» است؛ یعنى آن وعدهى عمومىاى که
منتظر بودند که منجى بیاید؛
هر انسان اهل تدبّرى از تحقّق این وعدهى کوچک، اطمینان پیدا کند که آن
وعدهى بزرگ تحقّق پیدا خواهد کرد. آنچه از موفّقیّتها در طول تاریخ براى
بشریّت از طریق دین حاصل شده، همان وعدههاى کوچک است؛ از جمله جمهورى
اسلامى. جمهورى اسلامى هم یکى از همین وعدهها است؛ خداى متعال وعده داده
بود که اگر مبارزه کنید، اگر صبر کنید، اگر به خداى متعال توکّل کنید، در
جایى که گمان آن را نمیبرید و امید آن را ندارید، به شما قدرت خواهیم داد؛
همین اتّفاق افتاد: ملّت ایران مبارزه کرد، صبر کرد، ایستاد، فداکارى کرد،
از دادنِ جان دریغ نکرد و اتّفاقى افتاد که هیچکس تصوّر آن را نمیکرد!
چه کسى خیال میکرد در این منطقهى بسیار حسّاس، در این کشور بسیار مهم،
در مقابلهى با آن رژیمِ بشدّت حمایتشوندهى از سوى قدرتهاى بینالمللى،
یک حکومتى بهوجود بیاید و یک انقلابى به پیروزى برسد، آن هم براساس دین،
براساس فقه، براساس شریعت؟ چه کسى چنین تصوّرى میکرد؟ هیچکس. اگر کسى
بگوید من میدانستم اینجورى میشود، مگر از طُرق غیبى فهمیده باشد؛ محاسبات،
مطلقاً این را نشان نمیداد، امّا این اتّفاق افتاد. بدانیم آن وعدهى
اصلى، آن کار بزرگ هم اتّفاق خواهد افتاد. این یک نمونهاى از آن چیزى بود
که اتّفاق خواهد افتاد.
باید منتظر بود.
پیروزی انقلاب اسلامی نمونهای اطمینان بخش برای تحقق وعده بزرگ ظهور امام زمان(عج) است.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=26683
شباهت امام عصر(عج) و حضرت موسى(ع) به روایت آیتالله جوادی آملی
شباهت آن حضرت با موسى در دوران حمل و ولادت گواه شباهت در برنامه و شیوه قیام است.
آیه
«وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى اَلَّذِینَ اُسْتُضْعِفُوا فِی اَلْأَرْضِ
وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ اَلْوٰارِثِینَ» را که وجود مبارک
حضرت ولىعصر(عج) در لحظه ولادت خواندند، مىتوان بیان برنامه اصلاحى وجود
مقدسش دانست.
محتوا و پیام آیه مزبور این است که خداى سبحان
تکویناً خواسته است مستضعفان را از چنگال ستم متکبران برهاند و آنان را
وارث زمین گرداند و حکومت عدل و داد را به دستشان بسپارد و بدینسان
فرعونیان را براى همیشه از صحنه زندگى و پهنه گیتى محو کند.
انتخاب
این آیه کریمه که درباره تقابل مستضعفان با مستکبران است و تلاوت آن از
زبان وجود مبارک امام عصر(عج) بدین معناست که این اراده الهى به دست با
کفایت آن حضرت تحقق مىیابد.
افزون بر آن، برنامه حضرتش منحصر به
بیان احکام نخواهد بود، بلکه برنامهاش مانند موساى کلیم(ع) نبرد با
کفرپیشگان ستمگر است، چنان که شباهت آن حضرت با موسى در دوران حمل و ولادت
نیز گواه شباهت در برنامه و شیوه قیام است.
سخن برخى اهل معرفت این
است که تمام اطفال بنى اسرائیل که به دست فرعون کشته شدند، بر اثر احتمال
تولد موسى(ع) بود، چون هر کودکى بدان جهت کشته مىشد که شاید موسى باشد.
بدین ترتیب، گرچه موسى(ع) سرانجام پیروز شد و فرعونیان به قعر دریا گرفتار و
در آن غرق شدند: «فَأَخَذْنٰاهُ وَجُنُودَهُ فَنَبَذْنٰاهُمْ فِی
اَلْیَمِّ»، این پیروزى رایگان نبود بلکه کنار فرصتطلبىها،
عافیتخواهىها و بهانهجویىهاى بنى اسرائیل، زنان و مردان نستوهى بودند
که با صبر، استقامت و قربانى دادن خود زمینۀ تجلّى و بروز موسى(ع) را فراهم
کردند.
صد هزاران طفل سر بریده گشت
تا کلیمالله صاحب دیده گشت
وجود
مبارک مهدى آل محمد(ص) نیز چونان موساى کلیم پشت طاغوتها و فرعونیان زمان
خویش را خواهد شکست و جامعه خسته از ظلم و بىعدالتى، نور خورشید مهر و
عدالت را در جمال حکومت مهدوى خواهد دید.کودکی حضرت موسی (ع) نقل می
شود، خداوند دو وعده به مادر آن حضرت می دهد . اول بازگرداندن آن کودکی که
به دریا انداخته شده است و دوم رسیدن حضرت موسی (ع) به مقام پیامبری .
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921214001314
///
http://www.afsaran.ir/Link/746128
http://mehrdadz.blogfa.com/post/456
http://sangariha.com/view/post:6581926
http://hadinet.ir/view/post:8254683
#اشاره_قرآنی_رهبر_معظم_انقلاب_به_مسئله_ظهور
#امام_زمان_عج_منجی_حضرت_موسی_شباهت_به_مهدی
#آخر_الزمان_عصر_ظهور_مادر_حضرت_موسی_انّا_رادّوه_الیک
#اعتماد_به_وعده_الهی_ملت_ایران_نصرت_منتظر_انتظار
#مهدویت_مهدوی_سید_علی_خامنه_ای
دانلود صوت مرتبط رهبر معظم ...
http://www.afsaran.ir/media/download/774234
http://www.afsaran.ir/media/download/774237
شباهت آن حضرت با موسى در دوران حمل و ولادت گواه شباهت در برنامه و شیوه قیام است.
آیه «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى اَلَّذِینَ اُسْتُضْعِفُوا فِی اَلْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ اَلْوٰارِثِینَ» را که وجود مبارک حضرت ولىعصر(عج) در لحظه ولادت خواندند، مىتوان بیان برنامه اصلاحى وجود مقدسش دانست.
محتوا و پیام آیه مزبور این است که خداى سبحان تکویناً خواسته است مستضعفان را از چنگال ستم متکبران برهاند و آنان را وارث زمین گرداند و حکومت عدل و داد را به دستشان بسپارد و بدینسان فرعونیان را براى همیشه از صحنه زندگى و پهنه گیتى محو کند.
انتخاب این آیه کریمه که درباره تقابل مستضعفان با مستکبران است و تلاوت آن از زبان وجود مبارک امام عصر(عج) بدین معناست که این اراده الهى به دست با کفایت آن حضرت تحقق مىیابد.
افزون بر آن، برنامه حضرتش منحصر به بیان احکام نخواهد بود، بلکه برنامهاش مانند موساى کلیم(ع) نبرد با کفرپیشگان ستمگر است، چنان که شباهت آن حضرت با موسى در دوران حمل و ولادت نیز گواه شباهت در برنامه و شیوه قیام است.
سخن برخى اهل معرفت این است که تمام اطفال بنى اسرائیل که به دست فرعون کشته شدند، بر اثر احتمال تولد موسى(ع) بود، چون هر کودکى بدان جهت کشته مىشد که شاید موسى باشد. بدین ترتیب، گرچه موسى(ع) سرانجام پیروز شد و فرعونیان به قعر دریا گرفتار و در آن غرق شدند: «فَأَخَذْنٰاهُ وَجُنُودَهُ فَنَبَذْنٰاهُمْ فِی اَلْیَمِّ»، این پیروزى رایگان نبود بلکه کنار فرصتطلبىها، عافیتخواهىها و بهانهجویىهاى بنى اسرائیل، زنان و مردان نستوهى بودند که با صبر، استقامت و قربانى دادن خود زمینۀ تجلّى و بروز موسى(ع) را فراهم کردند.
صد هزاران طفل سر بریده گشت
تا کلیمالله صاحب دیده گشت
وجود مبارک مهدى آل محمد(ص) نیز چونان موساى کلیم پشت طاغوتها و فرعونیان زمان خویش را خواهد شکست و جامعه خسته از ظلم و بىعدالتى، نور خورشید مهر و عدالت را در جمال حکومت مهدوى خواهد دید.کودکی حضرت موسی (ع) نقل می شود، خداوند دو وعده به مادر آن حضرت می دهد . اول بازگرداندن آن کودکی که به دریا انداخته شده است و دوم رسیدن حضرت موسی (ع) به مقام پیامبری .