دست نوشته های بچه مثبت/مهرداد

مهدویت + ولایت + شهادت

دست نوشته های بچه مثبت/مهرداد

مهدویت + ولایت + شهادت

دست نوشته های بچه مثبت/مهرداد

تمامی تلاش ها در این وبلاگ ؛ جلب رضایت امام حاضر و ناظرمان مهدی عج است ؛ امید است با عنایت ایشان موفق باشیم ...

بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

۴ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

به نام خدای شنهای طبس





https://www.aparat.com/v/N5f2x/

https://www.roshangari.ir/video/68199

علامه محمدتقی رازی داماد آیت‌الله کاشف الغطا است، نقل است روزی شیخ جعفر در موقع درس از شاگرد فاضل خود شیخ محمدتقی می‌پرسد که آیا ازدواج کرده‌ای؟ چون جواب نفی از او می‌شنود، طلاب را امر به انتظار کرده و به اتفاق شاگرد خود به اندرون خانه رفته و می‌فرماید، می‌خواهم تو را به دامادی خود برگزینم مرا دو دختر است، یکی صاحب علم و کمال و دیگری دارای حسن و جمال؛ هریک را که می‌خواهی اختیار کن؛ شیخ محمدتقی دختر عالمه را انتخاب کرده، صیغه نکاح جاری شده و سپس به مجلس درس بازگشتند.


وی ابتدا به مشهد مقدس رضوی مشرف شد، در آنجا میرزا داود خراسانی فرزند حاج میرزا مهدی خراسانی، مشهور به شهید رابع او را میهمان کرد و به مدت 6 ماه نزد او به تحصیل پرداخت و قرض‌های او را که حدود یک هزار تومان بود، ادا کرد؛ وی از مشهد مقدس به یزد رفت و پس از مدتی به اصفهان آمد؛ ابتدا در مسجد ایلچی واقع در محله احمدآباد اقامه جماعت و تدریس کرد، سپس به محله حصارلله بیک واقع در جنوب غربی مسجد امام نقل مکان کرد و تا آخر عمر در آن مسجد به اقامه جماعت و تدریس پرداخت.

https://www.farsnews.ir/news/13960418001412


https://www.irna.ir/news/84353588


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۰۰ ، ۰۰:۵۰
مهرداد بچه مثبت

به نام خدای شنهای طبس









نثر مرحوم عبد الرحمن شرف‏کندی (هجار) که دوستان اشاره کردند. حقاً کار بسیار بزرگی را انجام داده؛ این ترجمه‏ی کتاب قانون ابن سینا یک کار پیچیده و مرکب و بسیار ارزشمند است. هزار سال این کتاب که به زبان عربی به وسیله‏ی یک ایرانی نوشته شده و در طول قرنها در دانشگاه‏های بزرگ پزشکی عالم مورد استفاده قرار گرفته، به فارسی ترجمه نشده بود. من اطلاع داشتم که تا اندکی قبل، مثلًا شاید تا صد سال قبل، در مدارس پزشکی کشورهای اروپائی، قانون به عنوان یک مرجع مطرح بوده و به زبانهای اروپائی ترجمه شده بوده؛ اما فارسی‏زبان از دانستن قانون محروم بود! در سالهای اواسط ریاست جمهوری به این نکته توجه کردم که ما چرا قانون را ترجمه نکردیم. یک جمعی را صدا کردم، گفتم بیائید همت کنید قانون را ترجمه کنید. یک حکمی داده شد و رفتند دنبال این کار. خوب، این کارها عشق لازم دارد؛ با حکم و با فرمان این کارها انجام نمی‏گیرد. در همین اثنا به من خبر دادند که این کتاب ترجمه شده و- به نظرم کتاب حدود هشت جلد است- کتاب مرحوم هجار را آوردند. من کتاب را که خواندم- حالا ما نه از پزشکی سررشته داریم، نه نشسته‏ام این کتاب را با متن عربی قانون تطبیق کنم- دیدم هرکسی این کتاب را بخواند، حقاً و انصافاً در مقابل استحکام و استواری این نثر زیبا سر تعظیم فرود می‏آورد. 
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=6820

ترجمه کتاب قانون ابن سینا توسط مرحوم عبد الرحمن شرف‏کندی یک کار پیچیده و بسیار ارزشمند است. هزار سال این کتاب که به زبان عربی به وسیله یک ایرانی نوشته شده و در طول قرنها در دانشگاه‏های بزرگ پزشکی عالم مورد استفاده قرار گرفته و در مدارس پزشکی کشورهای اروپائی به عنوان یک مرجع مطرح بوده، به فارسی ترجمه نشده بود! در سالهای اواسط ریاست جمهوری به این نکته توجه کردم که ما چرا قانون را ترجمه نکردیم. یک جمعی را صدا کردم، گفتم بیائید همت کنید قانون را ترجمه کنید. یک حکمی داده شد و رفتند دنبال این کار. خوب، این کارها عشق لازم دارد؛ با حکم و با فرمان این کارها انجام نمی‏گیرد. در همین اثنا به من خبر دادند که این کتاب ترجمه شده و بعد 8جلد کتاب مرحوم هجار را آوردند. من کتاب را که خواندم دیدم هرکسی این کتاب را بخواند، حقاً و انصافاً در مقابل استحکام و استواری این نثر زیبا سر تعظیم فرود می‏آورد. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ شهریور ۰۰ ، ۰۰:۵۴
مهرداد بچه مثبت

به نام خدای شنهای طبس






ابوعلی سینا دانشمند شیعه ای که در علوم مختلفی چون پزشکی و فلسفه ، منطق و روانشناسی و ستاره شناسی و ریاضیات مسلط بوده و باعث گسترش علوم مختلف حتی دروس حوزوی امروزی (منطق ، فلسفه و روانشناسی)شده است.



در حوزه دانش منطق ابن سینا با ابداع دو نظریه «قیاس اقترانی شرطی» و «موجهات زمانی» از منطق ارسطویی پا فراتر نهاد در طرح نوینی از منطق موسوم به منطق سینوی را در تمدن اسلامی پی نهاد. در حوزه فلسفه وی کوشید تا فلسفه مشائی را با دین سازگار سازد. در این جهت علاوه بر اثبات وجود خداوند بمثابه واجب الوجود فلسفی، به حل عقلی مسائلی از قبیل صدور کثرت از وحدت، علم خداوند به جزئیات، پیوند حادث و قدیم، رابطه ذات و صفات خدا پرداخت. در حوزه نفس نیز بحث تجرد و خلود را طرح می‌کند. وی معقول ثانی و اولی را تفکیک می‌کند و در موضوع شرور تقریر نوینی ارائه می‌دهد.


https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%A8%D9%86_%D8%B3%DB%8C%D9%86%D8%A7


هر گاه نیز با قیاسی روبه‌رو می‌شد که نمی‌توانست به «حد اوسط» آن دست یابد، برمی‌خاست و به مسجد می‌رفت و نماز می‌گزارد و از خداوند حل مشکل خویش را خواستار می‌شد تا بر وی گشوده می‌گشت.

http://wikifeqh.ir/%D8%A7%D8%A8%D9%86_%D8%B3%DB%8C%D9%86%D8%A7



بوعلی سینا اهل تشیع بود یا تسنن؟

https://www.mashreghnews.ir/news/247133





 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ شهریور ۰۰ ، ۰۰:۳۳
مهرداد بچه مثبت

به نام خدای شنهای  طبس







حضرت محمد(ص) در وصف منتظران ظهور به اصحاب خویش میفرماید:

بعد از شما قومی خواهد آمد که پاداش هر یک از آنها برابر پاداش پنجاه نفر از شماست . گفتند یا رسول الله مگر نه این است که ما در حضور شما در بدر و احد و حنین شرکت جستیم و قرآن در میان ما نازل شد؟ حضرت فرموند : اگر آنچه بر آنها روی خواهد داد ؛ بر شما روی میداد شما نمیتوانستید چون آنها صبر و شکیبایی پیشه خود سازید!!


منبع:

الغیبه شیخ طوسی ص 457


همچنین به نقل از ایشان آمده است که فرمودند: بعد از شما قومی خواهد آمد که پاداش هر یک از آن ها برابر پاداش پنجاه نفر از شماست. گفتند: یا رسول الله! مگر نه این است که ما در حضور شما در بدر و احد و حنین شرکت جستیم و قرآن در میان ما نازل شد؟ حضرت فرمودند: اگر آنچه بر آن ها روی خواهد داد، بر شما روی می داد، شما نمی توانستید چون آن ها صبر و شکیبایی را پیشه خود سازید
( منتخب الاثر، ص515)
https://www.porseman.com/article/1/17863


شرح حدیثی از پیامبر اعظم(ص) درباره مؤمنانی که مرتبه‌شان از صحابه بالاتر است

https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=44451



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۰۰ ، ۰۲:۰۳
مهرداد بچه مثبت