دست نوشته های بچه مثبت/مهرداد

مهدویت + ولایت + شهادت

دست نوشته های بچه مثبت/مهرداد

مهدویت + ولایت + شهادت

دست نوشته های بچه مثبت/مهرداد

تمامی تلاش ها در این وبلاگ ؛ جلب رضایت امام حاضر و ناظرمان مهدی عج است ؛ امید است با عنایت ایشان موفق باشیم ...

بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
به نام خدای مهدی عج

افسران - رهبر انقلاب بعد از انتخابات 92: تکلیف‌گرائی هیچ منافاتی ندارد با دنبال نتیجه بودن...


رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان  92/5/6:
 اینجا هم باز بعضی از دوستان گفتند - که رابطه‌ی «تکلیف‌مداری» با «دنبال نتیجه بودن» چیست؟ امام فرمودند: ما دنبال تکلیف هستیم. آیا این معنایش این است که امام دنبال نتیجه نبود؟ چطور میشود چنین چیزی را گفت؟ امام بزرگوار که با آن شدت، با آن حدّت، در سنین کهولت، این همه سختی‌ها را دنبال کرد، برای اینکه نظام اسلامی را بر سر کار بیاورد و موفق هم شد، میشود گفت که ایشان دنبال نتیجه نبود؟ حتماً تکلیف‌گرائی معنایش این است که انسان در راه رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب، بر طبق تکلیف عمل کند؛ برخلاف تکلیف عمل نکند، ضدتکلیف عمل نکند، کار نامشروع انجام ندهد؛ والّا تلاشی که پیغمبران کردند، اولیای دین کردند، همه برای رسیدن به نتائج معینی بود؛ دنبال نتائج بودند. مگر میشود گفت که ما دنبال نتیجه نیستیم؟ یعنی نتیجه هر چه شد، شد؟ نه. البته آن کسی که برای رسیدن به نتیجه، برطبق تکلیف عمل میکند، اگر یک وقتی هم به نتیجه‌ی مطلوب خود نرسید، احساس پشیمانی نمیکند؛ خاطرش جمع است که تکلیفش را انجام داده. اگر انسان برای رسیدن به نتیجه، بر طبق تکلیف عمل نکرد، وقتی نرسید، احساس خسارت خواهد کرد؛ اما آن که نه، تکلیف خودش را انجام داده، مسئولیت خودش را انجام داده، کار شایسته و بایسته را انجام داده است و همان طور که قبلاً گفتیم، واقعیتها را ملاحظه کرده و دیده است و بر طبق این واقعیتها برنامه‌ریزی و کار کرده، آخرش هم به نتیجه نرسید، خب احساس خسارت نمیکند؛ او کار خودش را انجام داده. بنابراین، این که تصور کنیم تکلیف‌گرائی معنایش این است که ما اصلاً به نتیجه نظر نداشته باشیم، نگاه درستی نیست.
در دفاع مقدس هم همین جور بود؛ ورود در این میدان، با احساس تکلیف بود؛ آن کسانی که وارد میشدند، اغلب احساس تکلیف میکردند. اما آیا این احساس تکلیف، معنایش این بود که به نتیجه نیندیشند؟ راه رسیدن به نتیجه را محاسبه نکنند؟ اتاق جنگ نداشته باشند؟ برنامه‌ریزی و تاکتیک و اتاق فرمان و لشکر و تشکیلات نظامی نداشته باشند؟ اینجور نیست. بنابراین تکلیف‌گرائی هیچ منافاتی ندارد با دنبال نتیجه بودن.

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=23346

#رهبر_انقلاب #امام_خامنه_ای #سید_علی #انتخابات #تکلیف_گرایی #نتیجه #به_دنبال #پیگیری #قالیباف #جلیلی #علامه_مصباح #رئیسی #حسن_روحانی #باخت #اتحاد #انصراف #وظیفه #مناظرات #رای_دادن #روحانی1400 #اصلح #کنار_رفتن

http://www.afsaran.ir/link/1362959
http://mehrdadz.blog.ir/post/599
https://hammihan.com/post/14981637
http://sangariha.com/view/post:6916850
http://wisgoon.com/pin/19269246/


ایشان در ادامه در پاسخ به این شبهه و بیان علت این چرا برخی رسیدن به نتیجه را اصل قرار می دهند، گفت:این تفکر ناشی از آن است که ما خود را علت تامه کارها…

به گزارشسلام دلفان به نقل از صابر نیوز، امام خامنه ای روز گذشته و در دیدار رمضانیه دانشجویان، در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان پیرامون رابطه «تکلیف مداری» با «دنبال نتیجه بودن» بیانات مهمی ایراد فرمودند که وقتی این بیانات در کنار موضع گیری های دیگر اشخاص سیاسی و علمای اعلام قرار می گیرد، بسیاری از نکاتی را که اشکال تراشان و شبهه افکنان پاسخ می گوید.
از این رو قبل از آنکه شبهه افکنان و ناجوانمردان بخواهند با دستاویز قرار دادن بیانات امام خامنه ای در دیدار روز گذشته به القاء اختلاف میان فرموده های علامه مصباح و منویات مقام عظمای ولایت بپردازند لازم دیدیم که هماهنگی مواضع علامه مصباح با منویات رهبر معظم انقلاب را به همه گوشزد نماییم.
نائب امام زمان(عج) در دیدار روز گذشته اینگونه مطرح کردند: «رابطه تکلیف مداری با دنبال نتیجه بودن چیست؟» ایشان در پاسخ به این سؤال به جمله معروف امام خمینی (ره) که می فرمودند: «ما به دنبال تکلیف هستیم»، اشاره کردند و افزودند: آیا این جمله بدین معنا است که امام با وجود آن سختی ها و زحماتی که سالها متحمل شده بودند، دنبال نتیجه نبودند؟ قطعاً چنین چیزی صحیح نیست.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: تکلیف گرایی صحیح آن است که انسان در راه رسیدن به نتیجه مطلوب براساس تکلیف عمل و از کارهای ضدتکلیف و نامشروع پرهیز کند.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: انسانی که برای رسیدن به نتیجه براساس تکلیف عمل می کند، اگر به نتیجه مطلوب هم نرسد، احساس پشیمانی و خسارت نمی کند.
ایشان در جمع بندی این موضوع گفتند: تکلیف گرایی هیچ منافاتی با دنبال نتیجه بودن، ندارد.
شاید شبهه افکنان و کم اطلاعان از مواضع اصولی و دقیق علامه مصباح به تکاپو بیفتند و شعار ایشان که همان شعار امام راحل عظیم الشأن یعنی «ما مأمور به تکلیف هستیم نه نتیجه» رادستاویزی برای تخریب شخصیت ایشان و جایگاه علمی و ولایت پذیری ایشان قرار بدهند. اما وقتی به بیانات این علامه بصیر در روزهای انتخابات نگاهی بیندازیم تطابق غیرقابل انکاری میان مواضع ایشان و مقام عظمای ولایت را شهودا می بینیم.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم در تاریخ اول خرداد سال جاری با اشاره به این جمله امام(ره) که فرمود «ما مأمور به تکلیف هستیم نه نتیجه» اظهار داشت: این جمله بلند و پر محتوایی است که اولین بار از امام(ره) شنیدم، با این صراحت تا آن زمان کسی این موضوع را مطرح نکرده بود؛ امروزه این جمله در جامعه انقلابی ما به فرهنگ تبدیل شده است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در تبیین شبهات و ابهاماتی که از این جمله به ذهن می رسد، گفت: یکی از شرایط تکلیف این است که انسان احتمال تأثیر و نتیجه بخش بودن را بدهد به همین دلیل در بحث جهاد می گویند اگر تعداد دشمنان تا دو برابر بود واجب است و در غیر این صورت دیگر واجب نیست.

همچنین یادآور می شود که ایشانبر همین مبنا گفتند: اگر در انتخابات امر دایر شد بر اصولگرا و اصلاح‌طلب، همه باید بر روی اصولگرا اتفاق کنند و نظرات دیگر خود را کنار بگذارند و بر روی شخصی اجماع کنند که در مقابل آنها رأی داشته باشد. ((۹۲/۰۱/۲۱
و ایشان در جایی دیگر می فرمایند:

»با همین نگاه نتیجه محور است که می‌گوییم هرکس کاری کند که موجب اختلال در نظام اسلامی شود حرام است، بنابراین نتیجه عمل هم باید مهم باشد.«

»اگر ما بتوانیم با عقل خود تا حدودی نتیجه را محاسبه کنیم باید این کار را انجام دهیم و این خود نوعی وظیفه است. «

ایشان در ادامه در پاسخ به این شبهه و بیان علت این چرا برخی رسیدن به نتیجه را اصل قرار می دهند، گفت: «این تفکر ناشی از آن است که ما خود را علت تامه کارها می دانیم، در صورتی که برای انجام یک کار هزاران واسطه نیاز است که ما یکی از آن اسباب هستیم«. (۹۲/۰۳/۰۱)

لزوم تذکر این مواضع در فضای رسانه ای پیش از هرگونه جنجال سازی رسانه های وابسته و زنجیره ای و مغالطه های این جریانات، امری بدیهی بود که صابرنیوز به عنوان حامی گفتمان علامه مصباح اقدام به بازانتشار آن نمود.


http://salamdelfan.ir/archives/10064



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۱۶
مهرداد بچه مثبت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی